intro

søndag den 25. juli 2010

Next stop IRAN
Om kort tid tager jeg til Iran med Mellemfolkeligt Samvirke og 15
andre nysgerrige, videbegærlige og eventyrlystne Next Stop Iranere.
Vi har hver især vores bevæggrunde for at tage af sted, hver vores mission.
Med en baggrund inden for den danske folkeskole, kan jeg ikke lade
være med at interesere mig for de undervisningsmæssige forhold her.
Iran har et fantastisk højst uddannelses niveau...og et fantastisk
højt arbejdsløshedsniveau. Skolebørnene har sommerferie nu, men mon
ikke der kan lade sig gøre at snuse lidt op om undervisningssysremet
alligevel?
Hvordan bærer de sig ad?
Iran er verdens eneste teokrati. Det er klart, at præstestyret må have
betydning for individets liv og hverdag. Spørgsmålet er hvordan. Hvad
betyder det rent faktisk for fru Kharoui og hendes familie at de er
underlagt en regering, der er så langt væk fra sækularisering som
overhovedet muligt?
Hvordan bliver den almindelige iranske pige og dreng opdraget?ser
opdragelsen forskellig ud derhjemme og i skolen? Hvordan ser
almindelige iraners hverdag ud og hvordan skiller Hr. Kharouis sig ud
fra fruens? Og ikke mindst: hvordan er præsten underlagt præstestyret?
Jeg forestiller mig, at jeg i den kultur, der afspejles af
præstestyret på trods af store forskelle fra den jeg selv er vokset op
i, kan finde ligheder med min egen. Hvordan er iranerens værdigrundlag
i forhold til fx kærlighed og venskab?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar